Наша відсталість від розвинутого Євросоюзу очевидна. Якість праці комунальних підприємств повсякденно нагадує про це. Та чи врятують від відчуття невдалості різні «інвестори» про яких згадують політики і чиновники відповідальні за житлово-комунальне господарство, щойно заходить мова про вирішення подібних питань. Вони мріють і знають, що ставши приватними власниками, їм не потрібно буде ніяким мешканцям нічого пояснювати. В приватних комунальних підприємствах запрацює принцип: не подобається – не купуй. І куди подітись людям…

Проблемою для житлово-комунального господарства останніми часами стала напівприватизованість. Сплату за надані кошти різними способами отримують інші, а не самі комунальні підприємства. Фірми-п’явки замовлені у згоді з начальниками жеків чи нав’язані політичним керівництвом міста забирають собі більшу частину коштів, визначаючи завищені ціни за підрядну роботу. Сьогодні в квитанції ЖКГ не вкладає проценти прибутків, бо не може. Підняття цін – болючий удар по іміджу влади. Тому вона знайшла спосіб за рахунок держави, податків компенсувати недостачі. У такій «радянські системі» без жодного контролю крадуть багато і не переживають особливо за втрати по недогляду, які компенсуються або з державного бюджету або з міського.
З’являються вмотивовані скарги городян на поганий сервіс, що мовляв він не відповідає оплаті, яку за нього беруть. Різницю потрібно питати у власників фірм-п’явок при комунальних підприємствах, на приватних дачах і гаражах яких, включаючи багатьох родичів, усе дуже чудово. Поділившись на різні служби: водоканал, електропостачання, газопостачання, утримання прибудинкових територій, насправді залежачи абсолютно один від одного, услідкувати за всіма неможливо. Кожна серйозна аварія і розрізненні організації не допомагають, а спирають один на одного чи в кращому разі обходять стороною, щоб не стати винуватими. Комунальні одиниці стали на гибельний шлях приватизації.
Облгази і Обленерго давненько і тихенько прихватизовані. Більшість не помітила зміни якості електромереж і газопостачання. Спосіб приватизації немає значення – експеримент не вдався. Жаль тих, які погодяться на його продовження у вигляді повної приватизації комунальної сфери.
Ілюзія відповідальності приватного власника за надання послуги замісь комунального підприємства веде до утруднення життя громадянам. Як аргумент «за» використовують твердження про ринок, який начебто буде диктувати ціну відповідну попиту на якісну послугу. У цій омані не враховується, що той, хто приватизовує комунальне підприємство, приватизовує одразу будинок – його ціна монопольна для мешканців. Не існує в будинку інших електричних мереж та іншого водопостачання, іншої каналізації. Житловий будинок і підведені комунікації у місті є одним цілим. Ринок тут діятиме при змозі людини поміняти місце проживання на інше, де працює інше приватизоване комунальне підприємство. Це спрацює лиш в Києві в елітних районах, де багачі мають змогу міняти квартири. Більшість громадян опиниться в ще гірших умовах ніж були, бо не зможуть впливати на приватного власника ніяким чином.
Скільки б не говорили і не скаржились, що місто не справляється з Житлово-комунальним господарством, але послуги надаються. Вода з крана йде, а коли нема – яке у вас відчуття? Власник , на відміну від комунального підприємства, зможе безкарно коли захоче і що захоче відключати. В нинішній Україні з боку держави і судів йому буде усяке потурання, бо саме він їх кормитиме, ділячись вижатим з людей. Ціна на послуги приватного підприємства автоматично підніметься на 20% ПДВ, навіть за умови збереження нинішнього співвідношення затрат і прибутків. Коли щоб добитись останнього тарифи доведеться піднімати значно більше 20 відсотків.
Що сталось з приватизацією автопарків і вокзалів – те саме буде з Житлово-комунальним господарством. Не можна забувати хто ставатиме власниками у таких випадках – ті самі начальники жеків і ті, що їх призначали на ці посади. Ціни європейські, а якість і техніка безпеки ще гірша. Напівзакритий з шлагбаумом і потребою на кожному кроці заплати Стрийський Автобусний Вокзал у Львові приватизований колишнім директором . Тісні бусики з підвищеною небезпекою аварійності і щораз зростаючими цінами на квитки. Реальність приватизації не радує. В газеті Експрес один з агітуючих за відмирання ЖКХ сказав, що люди повинні перетворитись з мешканців на споживачів, як в магазині. Споживачем людина в будь-якому разі залишиться, зміниться тільки власник з ціною і якістю, який при монополії знизить останнє і підніме перше.

1 лютого 2010 р.
Дописати коментар